Browsers Compatible

Internet Explorer 8 for Windows Vista  Opera Browser  Chome Browser  Safari Browser  Flock Browser Firefox Browser


Monday, August 24, 2009

PENGERTIAN RAMADHAN BUAT NABIL,AWANGKU OMAR & USTAZ AZRI



BERITA @ FN


DARI kiri: Nabil Ahmad,Awangku Omar Asfuaddin Pengiran Hamdan dan Ustaz Azri. - Foto Sobri Sudin


Meraikan hari pertama bulan suci, Ramadan, XY - Ikon Lelaki menampilkan tiga personaliti yang memenuhi aspirasi lelaki Muslim hari ini. Ikuti pengertian bulan seribu rahmat ini dalam hidup Awangku Omar Asfauddin Pengiran Hamdan; Ustaz Nabil Ahmad dan Ustaz Mohd Azri Ahmad Kamil Al-Hafiz.

RAMADAN datang lagi dengan 1,001 rahmat dan pahala kepada umat Islam. Selain berlapar dan dahaga sepanjang hari, Nabi Muhammad SAW juga menganjurkan umatNya mengerjakan solat tarawih setiap malam.

Menurut Abu Hurairah r a, Rasulullah SAW pernah bersabda, “Barang siapa yang mengerjakan ibadat dan beriman dan perhitungan di bulan Ramadan diampuni Allah dosanya yang lalu”.

Sempena meraikan bulan mulia ini, XY - Ikon Lelaki mendekati tiga personaliti agama daripada profesion dan latar belakang berbeza. Setiap insan istimewa ini punya cerita tersendiri serta mahu berkongsi keistimewaan Ramadan dengan pembaca.

Awangku Omar Asfauddin Pengiran Hamdan; Ustaz Nabil Ahmad dan Ustaz Mohd Azri Ahmad Kamil Al-Hafiz - masing-masing contoh terbaik mewakili generasi baru pemimpin agama.

Mewakili Malaysia pada Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa ke-51 baru-baru ini. Awangku Omar Asfauddin, 31, membuktikan usia muda bukan penghalang bergelar qari negara serta mendalami ilmu al-Quran.



Sama rentaknya dengan personaliti agama Astro Oasis, Ustaz Nabil, 29, yang bertanggungjawab mengemudi program Jemputan Umrah stesen kabel itu. Bagi Ustaz Nabil, dakwah boleh dilakukan melalui pelbagai medium tanpa batasan.

Pada usia 24 tahun, Ustaz Mohd Azri pula membuka lembaran baru dalam pengurusan masjid. Pada usia semuda itu, Ustaz Mohd Azri dilantik menjadi imam di Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq di Bangsar. Nyata, pengalaman menjadi imam di Masjid Negeri Pulau Pinang pada 2003 membawa anak muda ini melalui episod baru dalam hidupnya.

Berlatarbelakangkan Masjid Putra di pusat pentadbiran negara, Putrajaya, tiga ikon agama ini berkongsi aspirasi hidup mereka serta pengertian Ramadan.


Al-Quran pegangan hidup

ILMU pembacaan al-Quran bukanlah asing dalam hidup Awangku Omar Asfauddin. Sejak usia 11 tahun lagi, beliau sudah berjinak-jinak menyertai pertandingan Tilawah al-Quran di peringkat negeri hingga muncul juara qari kanak-kanak peringkat kebangsaan.

Bakat yang dilentur sejak kecil itu dipertajamkan dengan bimbingan guru seperti Bujang Sulaiman, Johari Samad, San’ani Fauzi termasuklah bekas qari negara era 1980-an, Ustaz Ismawi Duet.

Kerja keras mendalami ilmu bacaan al-Quran membuahkan hasil apabila Awangku Omar Asfauddin terpilih mewakili negara pada Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa ke-51. Biarpun tewas, Awangku Omar Asfauddin tidak merasakan ia penamat dalam mendalami kitab agung itu.

“Saya melihatnya (kekalahan) dalam sudut positif. Daripada pemerhatian saya, qari dari Iraq dan Indonesia memang hebat dan mereka nampaknya memberikan yang terbaik.

“Bagi saya, kalah atau menang bukan ukuran sebaliknya daya usaha dan semangat berkongsi ilmu itu lebih penting,” katanya yang berpengalaman lebih 20 tahun dalam taranum dan tajwid.

Bagi qari muda ini, pentas tilawah bukanlah asing dalam hidupnya. Awangku Omar Asfauddin pernah mewakili Sarawak bagi Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan tahun lalu.

“Tidak dinafikan pertandingan tilawah peringkat kebangsaan lebih mencabar kerana kita mempunyai ramai qari dan qariah berbakat. Semua peserta ini sama hebatnya dengan peserta pertandingan peringkat antarabangsa,” kata jejaka berasal dari Bintulu, Sarawak ini.

Sisi berbeza dirinya, Awangku Omar Asfauddin bercerita skop kerjaya sebagai Pembantu Pentadbiran Baitulmal Sarawak di Bintulu. Mengakui sedikit janggal apabila ramai mengkelaskan qari sebagai ‘orang agama’, Awangku Omar Asfauddin membuktikan beliau sama seperti anak muda lain.

“Agak lucu mengenangkan detik saya mendaftar diri dalam tilawah lalu. Ini kerana penganjur keliru siapa yang bertanding. Ramai menyangka pegawai pengiring yang menjadi qari mewakili Sarawak.

“Secara peribadi, sesiapa saja layak mendalami ilmu bacaan al-Quran asalkan berminat dan mendapat bimbingan dengan mereka yang berkelayakan,” katanya.

Ditanya soal pengertian Ramadan pada dirinya, bapa kepada tiga cahaya mata ini berkata, selain menahan lapar dan dahaga, Ramadan mendidik umatNya lebih berdisiplin serta menjadi hamba yang bertanggungjawab kepada Allah SWT.

Awangku Omar Asfauddin turut berkongsi tip mendalami ilmu al-Quran. Bagi beliau, ilmu al-Quran harus dipupuk sejak kecil dan diterapkan dalam nilai didikan ibu bapa. Ini katanya, tentu dapat mengimbangi kehidupan dunia dan akhirat.

PROFIL: Awangku Omar Asfuaddin Pengiran Hamdan
Umur : 31 tahun
Tarikh lahir : 5 Jun 1978
Tempat lahir : Bintulu, Sarawak
Tinggi : 165 sentimeter (sm)
Berat : 50 kilogram (kg).

Berdakwah cara moden

BAGI penonton setia rangkaian Astro Oasis, pasti tidak janggal dengan kelibat personaliti agama ini. Ustaz Nabil yang mengemudi rancangan Jemputan Umrah di stesen kabel itu makin dikenali ramai. Mengendalikan program berbentuk agama, masih ada cabaran yang harus dipikul anak muda ini dalam menyampaikan mesej Islam pada persekitaran hari ini.

Mengulas keberkesanan dakwah melalui medium elektronik, Ustaz Nabil berkata, televisyen sebagai saluran penyampaian maklumat dianggap antara medium terbaik berinteraksi dengan penonton secara langsung.

Beliau berkata, medium televisyen yang memaparkan visual dan audio lebih berkesan dalam penyebaran mesej keagamaan.

“Melalui penyampaian maklumat tepat dan berkesan, saya percaya penonton memperoleh manfaat terbaik dalam mendalami ilmu keagamaan,” kata Ustaz Nabil yang juga bertugas sebagai Pegawai Bahagian Penyelarasan Program Agama di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Ditanya apa hukuman yang wajar dikenakan kepada umat Islam yang tidak berpuasa, Ustaz Nabil berkata, secara logiknya umat Islam harus memiliki rasa hormat sesama insan. Umat Islam juga perlu tahu kebesaran Ramadan serta melipatgandakan amalan.

“Bagi saya, tidak cukup sekadar menghormati orang lain yang berpuasa. Golongan yang enggan berpuasa ini wajar diberi kaunseling dan ceramah untuk mendedahkan mereka kebesaran Ramadan.

“Pada masa sama, tidak wajar menangkap dan mengenakan hukuman kepada pesalah tanpa kita terlebih dulu mengesahkan status atau sebab mereka tidak berpuasa,” katanya.

Mengenai masalah samseng jalanan terutama dari kalangan remaja, Ustaz Nabil berkata, tidak wajar masyarakat menyalahkan golongan remaja semata-mata. Ini kerana baginya, masalah itu membabitkan semua pihak termasuk golongan yang mencipta perbezaan komuniti dalam kehidupan.

Ustaz Nabil berkata, senario hari ini menyaksikan golongan profesional lebih cenderung dengan gaya hidup tersendiri. Ini mengwujudkan jurang antara komuniti elit dan golongan bawahan.

“Maaf cakap, tanpa kita sedari, golongan remaja terasa bagai terpinggir daripada realiti kehidupan hari ini. Kita tidak boleh meletakkan kesalahan kepada ibu bapa 100 peratus, sebaliknya pemimpin harus berganding bahu menangani masalah sosial hari ini,” katanya.

Ustaz Nabil turut berkongsi tip kekal cergas sepanjang hari di bulan Ramadan. Beliau berkata, Ramadan bukan bulan untuk merasa lesu dan letih. Katanya, ilmu sains membuktikan berpuasa mampu menjana ion elektron yang tinggi jika kita melipatgandakan solat.

Beliau berkata, melalui seminar sains solat, saintis dari Universiti Malaya (UM) membuktikan amalan solat dan tarawih mampu menambah tenaga individu selain mengelak jangkitan penyakit.

“Berpuasa sendiri sudah menjadi sahabat Nabi. Lihat saja perang Badar yang menyaksikan 313 tentera Islam mampu menewaskan orang kafir seramai 1,000 orang.

“Inilah kebesaran amalan berpuasa,” katanya.

PROFIL: Ustaz Nabil Ahmad
Umur : 29 tahun
Tarikh lahir : 23 April 1980
Tempat lahir : Kampung Behor Mali, Perlis
Tinggi : 164 sm
Berat : 70 kg.

Imam muda contoh terbaik

BUKAN calang-calang, Ustaz Mohd Azri membuktikan usia muda bukan penghalang menjadi pemimpin contoh. Bakal menginjak usia 25 tahun akhir tahun ini, Ustaz Mohd Azri mula menjadi imam sejak di bangku sekolah lagi.

Menyingkap sejarah hidupnya, imam muda ini mula mendalami ilmu agama di Darul Quran Jakim di Kuala Kubu Baru selama tiga tahun. Dunia baru ini bermula sebaik Ustaz Mohd Azri meninggalkan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Al-Mushoor (Lelaki) Pulau Pinang.

Di Darul Quran Jakim, Ustaz Mohd Azri memperoleh Diploma Tahfiz al-Quran Wal’Qiraat. Bergelar tahfiz pada usia muda, anak muda berjiwa tenang ini tidak menoleh ke belakang lagi. Malah, baru-baru ini, beliau memperoleh Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam (al-Quran) dari Universiti Malaya.

Ditanya sejarah awal bergelar imam, Ustaz Mohd Azri berkata, selain menjadi imam di sekolah, beliau mula memikul tugas imam di Masjid Negeri Pulau Pinang selama dua tahun pada 2003.

“Sebelum menjadi imam di Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq di Bangsar, saya menjadi imam di Masjid Al-Ikhlasiah di Pantai Dalam selama dua tahun dari 2005.

“Bermula Julai 2007, barulah saya berkhidmat sebagai imam di Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq. Saya bertugas setiap Selasa dan Sabtu dan bertanggungjawab mengetuai solat lima waktu” katanya.

Bercerita soal cabaran bergelar imam, Ustaz Mohd Azri berkata, kebanyakan masjid termasuk di Bangsar amat mengalu-alukan pembabitan imam muda bagi mengetuai solat berjemaah.

Ustaz Mohd Azri yang memiliki kepakaran dalam amalan perubatan Islam berkata, beliau tidak terlepas daripada menjalani temu duga sebelum layak dilantik imam.

Berkongsi soal pengertian Ramadan dalam dirinya, Ustaz Mohd Azri berkata, secara umum Ramadan adalah bulan mengerjakan ibadat kepada Allah SWT. Sebagai umatnya, kita hendaklah berusaha meningkatkan amalan dan rugi andai diri tidak merebut keistimewaan bulan ini.

“Andai leka dan tidak merebut peluang baik sepanjang Ramadan ini, belum tentu kita masih hidup pada Ramadan akan datang,” katanya penuh bermakna.

Ditanya mengenai nasib umat Islam yang ditindas di luar negara, beliau berkata, umat Islam di Malaysia harus bersyukur hidup dalam aman.

“Kita tidak boleh memberi bantuan kerana faktor jauh dan keselamatan. Namun, memadai kita memberi bantuan lain termasuk berdoa supaya kembali aman.

“Masalah yang dihadapi umat Islam ditindas ini wajar dijadikan ikhtibar supaya kita bersatu dan mengekalkan keamanan negara,” katanya.

Ditanya cara terbaik melakukan hijrah dalam hidup, Ustaz Azri berkata, perubahan datang dengan kehendak Allah SWT.

“Perubahan yang datang atas kehendak Allah SWT. Ia boleh datang dalam apa cara sekali pun. Namun, terpulang kepada diri kita sama ada ingin berubah atau tidak. Adalah rugi andai hidayah yang diberi dipersia-siakan begitu saja,” katanya.

PROFIL: Ustaz Mohd Azri Ahmad Kamil Al-Hafiz
Umur : 24 tahun
Tarikh lahir : 21 Disember 1984
Tempat lahir : Taiping, Perak
Tinggi : 163 sm
Berat : 78 kg.

Pakaian dan Songket : Dzulldeclassique, No 39, Main Street, 43000, Kajang, Selangor (Tel: 03-87377575).

Sumber : BERITA HARIAN

BERITA @ FN


Copyright 2009 .::FENOMENASYID Islamic Entertainment::.

0 comments:

Post a Comment

Blogroll


Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More