Browsers Compatible

Internet Explorer 8 for Windows Vista  Opera Browser  Chome Browser  Safari Browser  Flock Browser Firefox Browser


Wednesday, December 17, 2008

Algebra tampil imej berserban



TIDAK segan berserban, sebaliknya Algebra bangga menjadikannya sebagai imej mereka dalam bidang muzik. Gambar JEFFRI IRAN


DI KALA ramai artis remaja masa kini yang berasa bangga kerana tampil dengan pelbagai imej menjolok mata, tetapi pada masa sama, masih ada juga di kalangan rakan sebaya mereka yang berfikiran sebaliknya.

Kumpulan nasyid baru yang menggelarkan diri mereka sebagai Algebra misalnya, cukup bangga dengan imej berserban yang ditampilkan ketika muncul mengadakan persembahan pentas ataupun semasa berada di khalayak ramai.

Menurut penyanyi kumpulan itu, Ahnaf Jamal, beliau bersama rakan-rakannya bukan sahaja tidak segan tampil dengan imej berserban, sebaliknya bangga kerana mempunyai inisiatif bagi mempopularkan serban di kalangan generasi muda.

"Bagi kami, serban bukan sahaja melambangkan salah satu imej atau pakaian orang Islam, tetapi secara tidak langsung ia juga merupakan suatu fesyen yang cantik untuk diikuti termasuklah di kalangan remaja hari ini.

"Walaupun kami memakai kemeja-T atau seluar jeans tetapi kami tidak berasa janggal untuk mengenakannya dengan serban. Kami berasa bangga kalau fesyen yang sihat ini menjadi ikutan remaja kelak," katanya.

Algebra yang bermaksud salah satu cabang ilmu matematik yang dicetuskan oleh ilmuwan Islam, Al-Khawarazmi banyak mencetuskan unsur-unsur nasihat dan ketuhanan menerusi lirik lagu-lagu nyanyian mereka.

Dengan imej berserban itu, lima anggota remaja berusia 19 hingga 24 tahun ini ternyata tidak menghadapi masalah sama ada ketika mengadakan persembahan pentas mahupun semasa muncul bertemu para peminat di khalayak ramai.

Malah, Algebra yang bukan setakat menyanyi tetapi bermain alat-alat muzik seperti keyboard, gitar, dram dan perkusi turut tidak menghadapi masalah ketika mereka tampil mengadakan persembahan dengan imej tersebut.

"Pada mulanya, ramai juga penonton yang terasa janggal apabila melihat kami berserban bermain alat-alat muzik di atas pentas sambil menyanyikan lagu nasyid. Tetapi, apabila melihatkan gaya persembahan kami yang sederhana, ia memang bersesuaian.

"Apatah lagi, kebanyakan lagu-lagu kami membawakan mesej yang positif. Sebab itu, kami tidak menganggap serban sebagai penghalang sewaktu beraksi di atas pentas. Sebaliknya, kami bangga dengan imej ini," ujarnya.

Ramai peminat, malah tokoh-tokoh agama dan ahli-ahli politik yang pernah menyaksikan persembahan Algebra dengan imej berserban itu setakat ini menyambut baik pendekatan imej lima remaja terbabit.

"Pada 28 November lalu, kami telah mengadakan persembahan di Bangi, Selangor dengan disaksikan oleh Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di mana tiada apa-apa rungutan atas imej mahupun persembahan kami itu," jelasnya.

Selain Ahnaf, Algebra turut dianggotai Nur Mohd. Alieff Ayub (dram), Raja Mohd. Farhan Raja Shaifulzaman (keyboard), Ahmad Syauqi Ahmad Shabir (gitar) dan Mohd. Hafiedz Samsuri (perkusi).

Kekuatan mesej lirik-lirik lagu yang dimuatkan dalam album sulung mereka berjudul Yang Benar Tetap Benar terserlah apabila hampir kesemuanya ditulis oleh bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin (Dr. Maza).

Antara lirik lagu tulisan Dr. Maza yang dimuatkan menerusi album ini ialah Aku Rela, Islam Di China, Aku Bukan Musuh Harta, Daerah Ini, Puisi Dunia, Suara Tajdid Kami dan Yang Benar Tetap Benar.

Selain menyanyikan kesemua lagu dalam album tersebut, Ahnaf turut bergabung tenaga dengan penyanyi seperti Aishah, Kopratasa dan Dakmie (Barongan) dalam beberapa buah lagu menjadikan album ini pelbagai daripada segi variasi vokalnya.

Menyentuh tentang penyampaian lirik-lirik lagu ciptaan Dr. Maza dalam album Algebra itu, beliau menyifatkannya sebagai suatu penghargaan dan tawaran yang sukar untuk ditolak oleh artis baru seperti mereka.

"Sebagai artis baru, kami rasa begitu bangga dan seronok kerana berpeluang menyanyikan lirik-lirik lagu ciptaan seorang tokoh agama dan mufti seperti Dr. Maza. Lirik-lirik lagu beliau memang padat dengan mesej-mesej yang berguna.

"Selain itu, saya juga terasa cabarannya ketika mahu merakamkan karya beliau. Sebagai contohnya, saya mengambil masa dari tengah hari hingga ke malam hanya untuk merakamkan lagu berjudul Aku Rela.

"Saya juga terpaksa merakamkan lagu itu sebanyak empat kali kerana menghadapi sedikit kesukaran untuk mendapatkan penghayatan sewaktu merakamkan lagu tersebut," katanya lagi yang paling banyak berbicara pada pertemuan dengan Hits itu.

0 comments:

Post a Comment

Blogroll


Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More