Browsers Compatible

Internet Explorer 8 for Windows Vista  Opera Browser  Chome Browser  Safari Browser  Flock Browser Firefox Browser


Friday, July 23, 2010

DIMANA KEKUATAN NASYID MASA KINI ?

BERITA @ FN

Dimana Kekuatan Nasyid ?

Gambar sekadar Hiasan

Pada pendapat saya muzik nasyid Malaysia sekarang tidak begitu mengujakan. Kumpulan nasyid yang paling menarik hati saya adalah Raihan. Namun begitu zaman sekarang bukanlah zaman Raihan. Muzik Raihan begitu memberikan kesan kpd jiwa. Muzik mereka begitu sederhana, yang diiringi melodi indah yang tetap sederhana tetapi sarat dengan mesej.

Mesej yang disampaikan begitu jelas dan mantap. Lirik yang dibawakan amat jelas didengari dan tidak ditenggelami oleh melodi yang terlalu mengkhayalkan seperti kata Ustaz yang lebih membawakan kepada hiburan. Lirik mereka mudah diingati hatta golongan kanak-kanak sekalipun. Sebagai contoh lagu 25 rasul. Sejujurnya saya berjaya dengan mudah menghafal nama-nama Rasul melalui lagu ini.

Saya sebenarnya bukanlah peminat nasyid. Tetapi ini bukanlah bermaksud saya seorang yang gemarkan hiburan barat yang melampau tanpa arah tujuan. Saya menjadi kurang berminat untuk mendengar nasyid masakini salah satunya kerana hanya mesej cinta sahaja yang dibawakan. Maksud saya cinta muda-mudi walaupun ianya merupakan cinta yang digariskan syarak. Tetapi janganlah disempitkan muzik dengan lambakan mesej yang sama. Variasikanlah tema dan mesej dalam penciptaan lagu. Sampai kekadang ada terdengar nasyid ‘tangkap leleh’ yang terlalu mendayu-dayu tetapi kosong dari segi ruhnya seperti komen yang diberikan tun fatimah.

Ini menyebabkan saya bersikap lebih terbuka dalam memilih muzik. Saya lebih gemarkan muzik yang mempunyai mesej yang jelas secara tersurat mahupun tersurat. Ini menyebabkan pemikiran pendengar dijana dan dihidupkan bagi memahami dan menghayati mesej yang dibawakan. Walaupun muzik yang dibawakan termasuk dalam genre Rock atau Rap sekalipun jika mesej yang ingin disampaikan tebal, saya memang akan suka mendengarnya. Ini secara tak langsung menjadi peringatan kepada diri kita dalam menghadapi kehidupan.

Banyak cubaan pemuzik seperti Ungu, Radja, Too Phat, Amuk dan banyak lagi kumpulan luar negara yang bukanlah kumpulan nasyid tetapi berjaya membawakan mesej kebaikan dalam muzik mereka. Secara peribadi saya lebih sukankan irama Rock yang mempunyai penyampaian mesej yang kuat dan jelas berbanding irama nasyid yang longgar penyampaiannya. Tetapi memang tidak dinafikan mereka bukanlah sempurna, tetapi ikutilah apa yang baik dan jauhilah apa yang dirasakan tidak baik. Teruskanlah bersangka baik. Mereka sebenarnya masih ada kemahuan untuk berdakwah dan menyampaikan seruan kebaikan. Janganlah diadili muzik berdasarkan genre tetapi apa yang ingin dibawa.

Oleh itu, penasyid-penasyid masakini teruskanlah penambahbaikan dalam muzik anda. Tetapkanlah matlamat dan niat yang suci. Janganlah ditenggelami glamour dan populariti. Tingkatkanlah kreativiti bagi melonjakkan irama nasyid di seluruh dunia.


Sumber : Minda ihsan




Copyright 2010 .::FENOMENASYID Islamic Entertainment::.
[ INTERAKTIF HIBURAN ISLAM ]

0 comments:

Post a Comment

Blogroll


Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More